lördag 30 december 2017

Nyplanterat 2017

Summering av årets nyplanterade perenner mm:
  • liten flocknäva, Geranium cantabrigiense ‘Biokovo’, 29/4 - det blev rosa blommor, den var  nog felmärkt, 'Biokovo' ska väl inte vara rosa...
  • strutbräken, Matteuccia struthiopteris, 29/4, - växer långsam, kanske för torrt?
  • krypflox, Phlox stolonifera 'Alba', 29/4 - växer snabbt ihop till fin matta
  • penningblad, Lysimachia nummularia, 5/5, i kruka på balkongen - växer bra
  • blåbärstry, Lonicera cae.v kamt. 'Anja', 13/5- blommor men inga bär
  • jättetåtel, Molinia arundinacea 'Transparent', 13/5 
  • bergbambu, Fargesia murieliae, 13/5 - under december tuggade haren i sig all bambu :( 
  • myskmadra, Galium odoratum, 13/5 -  bildar snabbt tät fin matta, fina höstblad
  • hybrididegran, Taxus media 'Farmen', 26-27/5
  • akleja, Aquilegia vulgaris ‘Blue Barlow’, 13/5- supersnygga blommor
  • jättedaggkåpa, Alchemilla mollis, planterad 13/5- komplettering
  • silvrig höstanemon, Anemone tomentosa 'Robustissima', 27/5 - växer dåligt, för mörkt?
  • trampnarv, Sagina subulata, 10/6
  • stäppsalvia, Salvia nemorosa 'Cardonna', 10/6 - stilig
  • kärleksört, Hylotelephium 'Matrona', 10/6
  • backtimjan, Thymus Coccineus-Gruppen 'Coccineus', 5/8
  • gråtimjan, Thymus pseudolanuginosus, 5/8 - komplettering
  • revsuga, Ajuga reptans 'Braunherz', 5/8 - komplettering

2 kommentarer:

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Vilken bra idé att göra en skriven summering. Jag gör det i huv'et och där stannar den inte kvar :) Visst ska väl 'Biokovo' vara vit, har för mig min är det. Ormbunkar behöver en säsong eller två innan de börjar visa sitt rätta jag. Hoppas bambun klarar sig, jag har samma problem med några rhododendron...

Ha det gott! Carina

MonicaD sa...

Hej Carina!
Bra tips om ormbunkarna, jag ska försöka lämna dom ifred ett par säsonger. När jag tänker efter så var det ganska sparsamt med rötter i krukorna när jag planterade dom, så lite naivt att förvänta sig tillväxt ovan jord när det knappt finns rötter...

Ha det gott!
Monica